Zundert Floreert gaat door: samenwerking verlengd tot 2030

De partners van Zundert Floreert hebben op 22 juni het convenant verlengd tot 2030. Gemeente Zundert, provincie Noord-Brabant, waterschap Brabantse Delta, Coöperatieve Vereniging Treeport Zundert, ZLTO Zundert-Rijsbergen en de Dorpsraden zetten hun samenwerking voort. Ook sluiten vier nieuwe partners aan: Brabants Particulier Grondbezit, Staatsbosbeheer, Brabants Landschap en Natuurmonumenten. Samen blijven zij werken aan een vitaal buitengebied in Zundert.

Kop omhoog, handen uit de mouwen, armen uitgestrekt

Zo nodigen we in Zundert overheden, terreinbeheerders en inwoners uit om samen met ondernemers te floreren. Het staat in de droom die alle partners van Zundert Floreert samen schreven. In het buitengebied van de gemeente Zundert zijn er maatschappelijke opgaven die geen enkele partij alleen kan oplossen. Daarom werken sinds 2022 inwoners, ondernemers en overheden samen aan plannen die goed zijn voor initiatiefnemers én voor de omgeving. Die samenwerking krijgt nu een vervolg, omdat de opgaven groot blijven.

Water en landschap blijven belangrijke thema’s

In de nieuwe samenwerkingsperiode gaat het programma Water in Balans door, met projecten die zorgen voor een betere balans tussen te veel en te weinig water in het gebied, zowel grond- als oppervlaktewater. Daarnaast onderzoeken de partijen de mogelijkheden voor een nieuw programma: Levend Landschap. Dit programma richt zich op een sterker landschap en meer biodiversiteit in Zundert.


Karin van den Berg, lid dagelijks bestuur waterschap Brabantse Delta:
“Door samen te werken, zetten we stappen vooruit. Bijvoorbeeld met het onderzoek, geïnitieerd vanuit de agrarische sector, naar productieve bufferstroken. Dat is goed voor water én biedt nieuwe verdienmodellen.”


Samen aan de slag met goede ideeën

De kracht van Zundert Floreert is dat goede ideeën al vroeg met elkaar worden besproken. De partners bekijken samen of plannen haalbaar zijn en zoeken naar mogelijkheden. Zo weten initiatiefnemers sneller waar ze aan toe zijn en kunnen kansen eerder worden benut. Zo werd bijvoorbeeld Hofstede aan de Dreef gerealiseerd.


Saskia Boelema, gedeputeerde provincie Noord-Brabant:
“De ondertekening van dit convenant laat zien hoe we in Brabant werken: samen met het gebied bouwen aan een sterke balans tussen water, bodem, natuur en landbouw. Door kennis en initiatieven te bundelen, kunnen we stappen zetten richting een toekomstbestendig buitengebied. Zundert laat zien dat die aanpak uitstekend werkt. We gaan dan ook met vertrouwen door op de ingeslagen weg.”


Heb je een initiatief voor het buitengebied?

Heb je een plan voor jouw bedrijf, erf of omgeving dat ook bijdraagt aan het buitengebied? Dan kan Zundert Floreert in een vroeg stadium meedenken over de mogelijkheden. Neem contact op, of bekijk de voorbeelden van initiatieven die met de werkwijze van Zundert Floreert mogelijk werden.

Wethouder Maikel Voeten met het convenant, samen met alle partners van Zundert Floreert. Met de ondertekening verlengen ze de samenwerking tot 2030.